Oбдаровані діти




Особливості роботи з обдарованими
учнями
                                                   
 “З народженням кожної людини в світ
вноситься щось нове, чого ще не було,
щось первозданне і неповторне.
Обов’язок кожного – знати і не забувати,
що він у світі єдиний у своїй якості
і що ще ніколи не з’являвся хтось такий, як він,
адже якби вже був такий, як він,
то не було б необхідності в ньому самому”
Мартін Бубер


         Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”. Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому кожен учитель часто запитує себе: “Як знайти та визначити обдарованість?”. Адже через свою зайнятість, брак інформації, методичної підтримки він обмежений у виборі інструментарію, який допоміг би дати відповідь на це запитання.
Визначення обдарованості надзвичайно важливе – від цього залежить кого й на підставі яких критеріїв школа відбиратиме в спеціалізовані школи чи програми, як навчатиме. Від розуміння суті обдарованості прямо залежить, на які особливості своїх учнів учитель звертатиме увагу.
Завдання школи — підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.

Якими є обдаровані діти?
• Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
• Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
• Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.

Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
1. Діти з незвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці).
2. Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості — у певній галузі науки (підлітковий вік).
3. Учні, які не досягають через якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).

        У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
       Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.

Завдання роботи з обдарованими дітьми:
• Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
• Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
• Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
• Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?

• Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
• Орієнтація на потреби дитини.
• Максимальне розширення кола інтересів.
• Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
• Ускладнення змісту навчальної діяльності.
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
• Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
• Професійно грамотним.
• Інтелігентним, моральним і ерудованим.
• Володіти сучасними педагогічними технологіями.
• Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
• Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
  •  Збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
  •  Працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
  •  Стимулювати пізнавальні здібності учнів.
  •  Приймати зважені психолого-педагогічні рішення.
  •  Аналізувати навчально-виховну діяльність — свою та класу.
  •  Добирати й готувати матеріал для колективних творчих справ.
        Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
      Обдарованість — це система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
        Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві й очевидні, іноді видатні досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень) у тому або іншому виді діяльності.

 За якими напрямами здійснюється робота вчителів з обдарованими учнями?
1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.
2. Гурткова робота із предмета.
3. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
4. Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
5. Участь учнів 1—11-х класів у шкільній конференції «День науки» із захистом навчальних проектів.
6. Участь в олімпіадах різного рівня.
7. Участь у творчих конкурсах різного рівня
8. Театралізовані свята — особлива форма роботи з обдаровани¬ми дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.

Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
  •  Виявлення обдарованих учнів;
  •  Складання діагностичних карт;
  •  Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.

2. Основний (практичний)
  •  Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розви¬вають в учнів творче й дослідницьке мислення.
  •  Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
  •  Аналіз досягнутих результатів.
  •  Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
  •  Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.

Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.

Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.




Корисні поради батькам обдарованих дітей
Отже, десять корисних рекомендацій батькам обдарованих дітей, які враховують їх психологічні особливості, інтереси й потреби.
Ставтесь до них, як до дітей. Адже вони і є діти. Вони потребують того самого, що й усі інші малюки – любові й наставництва; уваги й дисципліни; батьківської участі й розвитку почуттявпевненості в собі та відповідальності. Незважаючи на те, що ці діти обдаровані, вони глибоко чутливі до проблем дорослих людей, таких як смерть близькиххвороби, втрата роботи й т. п. Тому, зіштовхуючись із подібними ситуаціями, вони можуть потребувати додаткової підтримки.
Послідовно дотримуйтесь своєї системи цінностей і намагайтесь створити щасливу, здорову сім'ю. Підтримка гармонії в родині має виняткове значення для оптимального розвитку обдарованих дітей. Оскільки вони більш чутливі до навколишнього світу, вони можуть більше страждати від сімейних негараздів. Якщо в родині відбувається розрив, повідомте про це дитині чесно, делікатно й по-доброму.
Робіть дітям особливий подарунок – свій час. Діти потребують розуміння батьків, їм необхідний зразок для наслідування та важливо проводити з дорослими корисний час. Дитина потребує вашої уваги, щоб обговорювати цінності та висловлювати свої думки. Обдаровані діти часто люблять усе неординарне, незвичайне. Ви повинні допомогти їм усвідомити важливість соціально прийнятної поведінки.
Не стримуйте обдаровану дитину. Обдаровані діти відомі своєю допитливістю, тому батькам важливо бути особливо обережними, щоб не загальмувати творчі пориви своєї обдарованої дитини. Зокрема, не можна перешкоджати, коли вона ставить запитання на такі теми, які батькам здаються невідповідними або забороненими. Батьки однак можуть наполягати на тому, щоб такі запитання були поставлені у відповідний час, і за необхідності просити дитину уточнити або перефразувати їх. Немає необхідності відповідати вичерпно, батьки або значущі в житті дитини дорослі люди повинні наштовхувати, наставляти її або навіть ставити зустрічні запитання, які спрямують дитину в потрібне, продуктивне русло. Якщо батьки не можуть відповісти на запитання, їм необхідно вказати дитині джерело, з якого можна почерпнути відповідну інформацію, яка задовольнить її інтерес.
Стимулюйте обдарованих дітей інтелектуально. Підштовхування й інтелектуальна стимуляція – це різні речі. Деякі батьки іноді підштовхують, примушують своїх дітей домагатись кращих результатів у таких заняттях, як читання, розв’язування завдань і т. п. Замість цього батьки повинні прагнути всіляко стимулювати й розвивати розумові здібності дитини, її навички досліджень за допомогою книг, енциклопедій, збірників, діаграм, подорожей, технологій, мистецтва й активного досвіду. Дуже важливо водити дитину в бібліотеки. Нехай діти занурюються в Інтернет, користуються комп'ютером для своїх досліджень і, звісно ж, багато читають. Дітям, які рідко залишають затишну домівку, треба показати, як виглядає жваве місто. Водіть їх у музеї та художні галереї, навчальні заклади та історичні місця, щоб розширити й поглибити основу для навчання й задовольнити їх допитливість.
Заохочуйте дружбу й захоплення дитини. Обдарованим дітям потрібні друзі, схожі на них, щоби грати й обмінюватись ідеями. Заохочуйте дружбу вашої дитини, розмовляйте з її друзями й демонструйте цінність справжньої дружби на власному прикладі. Батьки повинні заохочувати хобі й захоплення своїх дітей, допомагати їм ділитися своїми інтересами з однолітками та друзями.
Не перешкоджайте незвичайним запитанням або точці зору. Батьки не повинні прямо, опосередковано чи потай вважати фантазії дитини, її оригінальність, дивні запитання, уявних друзів або неординарні психічні процеси чимось поганим чи незвичайним. Не можна перешкоджати фантазії обдарованих дітей. Замість того щоби сміятись над дитиною, смійтесь разом з нею, прагніть розвивати її почуття гумору та збалансований світогляд.
Не варто перенасичувати життя дитини різними заняттями. Багато батьків уважають, що весь вільний час дитини треба заповнити різного роду додатковими заняттями. Дорослі не хочуть, щоб вона нудьгувала. Дозвольте їй нудьгувати й розпоряджатись часом самостійно, на свій розсуд, не використовуючи його виключно відповідно до планів дорослих. Іноді батьки переймаються із приводу того, що дитина витрачає час на перегляд телевізійних програм або читання бульварних журналів. І хоча жодна дитина не повинна проводити в таких заняттях весь свій вільний час, не можна очікувати, що діти постійно будуть займатись лише високоінтелектуальними видами діяльності. Пам'ятайте: і телебачення, й журнали потрібні для росту й розвитку дитини, вони допомагають їй зміцнювати соціальні зв'язки зі своїми менш обдарованими однолітками й розуміти масову культуру. У всьому потрібен здоровий глузд!
Поважайте дітей та їх знання. Іноді навіть більше, ніж себе та свої власні знання. Якщо ви вважаєте, що дитина припустилась помилки, то повинні розуміти, що вона зробила це не навмисно. Якщо дитина хоче дотримуватись власних методів вирішення проблем або завдань, втручайтесь тільки тоді, коли для неї існує небезпека фізичної або емоційної шкоди. Якщо ви хочете, щоб дитина виконала ваше завдання, дайте їй загальні вказівки, якими вона повинна керуватись, та уникайте конкретних і чітких інструкцій, які не враховують особливості особистості вашої дитини чи якось обмежують її.
Беріть участь у плануванні та проведенні шкільних заходів і громадських програм для обдарованих дітей. Підтримуйте зусилля школи, спрямовані на проведення заходів для таких дітей. Допомагайте зацікавлювати ними батьківський комітет; просіть допомоги при їх проведенні. Підтримуйте гуртки за інтересами та спеціальні освітні програми. Будьте активними. Працюйте над розумінням і підтримкою в суспільстві особливих освітніх потреб обдарованих дітей і співпрацюйте з іншими батьками.


Тренувальні вправи з української мови для обдарованих дітей
4 клас
3 клас






Немає коментарів:

Дописати коментар